torsdag 21 januari 2016

Mustig tomatsås


Denna mustiga tomatsås är en grym grund till salsasåser, bbq såser, köttfärser, pizza och mycket mer. Jag har den ofta som ersättning för typ chilisås eller ketchup. Dessutom är det mycket trevligare att göra den från grunden. En fördel är såklart att man kan göra den utan massa tillsatser och annat mög som är i de såser man köper på flaska i butiken. En annan fördel är att man kan göra den så onyttig (läs god) som man vill. Den går att variera i sockermängd, smakhöja med mörk rom, mixa den för mer ketchupkaraktär eller låta den koka ner i rödvin i 2 timmar. Ja, variationerna är oändliga! Så jag börjar med basen här, men kommer garanterat komma tillbaka till den längre fram i bloggen. 

Ingredienser

  • ca 4 tomater
  • 2 vitlöksklyftor
  • 2 Gullökar
  • 1 chillifrukt
  • 1 tsk kanel
  • 3-4 msk socker
  • 4 msk paprikapulver (ta smoked paprika för grillkaraktär)
  • 2 msk balsamico
  • 2 lagerblad 
  • Olivolja
  • Salt
  • Peppar

 Nu kör vi! 

Jag har några grundläggande regler i köket:
  1. Bra råvaror 
  2. Tajming 
  3. Dofta & smaka av ofta
  4. Clean-as-you-go
  5. Var dedikerad
Nummer 4 plockade jag upp under mina ungdomsår på McD, ett rent kök och ordning på skiten helt enkelt. Båda mina döttrar är ofta med och lagar mat och vet om grundprinciperna i Den lille brunas kök. Miriam, min äldsta, är stor förespråkare till Mise en place, så börja med att preppa, skära och hacka upp allt så är du redan där nästan i hamn!

IKEA har små glasskålar, "Blanda 12 cm", som är perfekta för mise en place. Sen ser det mycket snyggare ut med likadana skålar. - Bra för känslan! Mät upp kryddor, socker och balsamico i varsina skålar.
Hacka gullök och vitlök. Lägg de var för sig i varsin skål. 
 Hacka chilifrukten. Jag älskar chili, då jag tycker den ger en söt hetta till maten. Vill man ha mindre hetta är det bara att skrapa bort kärnorna med en tesked.
Skär tomaterna i ca 1-2 cm bitar. Lite beroende på hur mycket tuggmotstånd man vill ha. Jag gillar lite större oregelbundna bitar. Så varje tugga blir en ny upplevelse!
I med olivolja i en het tjockbottnad kastrull och släng i vitlöken. Bara några sekunder så den rostas lite lätt. Det är sjukt viktigt att bara låta det gå några sekunder annars bränns den. Gör man rätt blir det en lite nötig karraktär på vitlöken.
Fräs med gullöken, rör runt i någon minut bara så den mjuknar och blir lite glansig.
Salta, peppra och rör med parikapulvret.
Kör i den hackade chilifrukten, någon minut så smakerna frigörs, innan balsamico vinägern får göra entré. Sänk värmen något nu så att allt får koka ner några minuter. Det ska nu ha blivit en lite tjockare lök-chilli-pasta som ska en mustig karaktär i doften. Nu åker också kanelen i.
Så kulminerar det i huvudnumret i rätten. Tomaten rörs ner lite i taget, försiktigt med mycket omsorg så varje liten tomatbit får götta sig med den andra ingredienserna. När all tomat är i grytan avslutar man med sockret. Sötman i tomaten får en extra boost. Rör om så att sockret smälter ner, sänk värmen så röran får stå och puttra. Nu kan man också addera vad man nu vill ge den för karraktär, vin, rom, rökighet etc. Grytan måste få puttra i minst 30 min.
Har du tid rekommenderar jag att köra den längre. Jag brukar köra den på 2:an i 1-2 timmar. Den får en mycket mer koncentrerad och intensiv smak när den får koka ner. Det blir en trögflytande magiskt mustig tomatsås som smiskar upp alla andra produkter du annars köper färdiga i butiken.

Smaka av och utropa - Sweet child o' mine!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar